Головна
Про Нас
Новини
Історія
Наука
НАУКОВО-ОСВІТНІЙ ЦЕНТР ІНМ-НТУУ "КПІ"
Аспірантура
Захист дисертацій
Вчена рада
Видання
Результати
Вакансії
+ Відділи : Відділ №1
Відділ №3
Відділ №4
Відділ №6
Відділ №7
Відділ №9
Відділ №11
Відділ №13
Відділ №14
Відділ №18
Відділ №20
Відділ №22
Рада молодих вчених
Науково-організаційний відділ
Керівництво Інституту
Профспілка
АЛКОН
Виробництво
Інвестиції
НАЙБІЛЬШ ВАГОМІ НАУКОВІ РЕЗУЛЬТАТИ ІНСТИТУТУ
Інформація про держ. закупівлі
e-mail
Пошукова система
"Надтверді матеріали"
Бібліотека
Конференції
Виставки
Обладнання центру
Контакти Центру
Порядок оформлення заявок

РОЗДІЛ ІХ.

НАУКОВА ШКОЛА БАКУЛЯ - НОВІКОВА

 
Існування наукової школи вимагає затвердження в дослідницькому інституті певної системи передачі знань від покоління до покоління працівників науки. Накопичені знання, навички та досвід організації наукової роботи старше покоління передає молодим.
Зерна высокоабразивных шлифпорошков синтетических алмазов.
Зерна високоабразивних шліфпорошков синтетичних алмазів
Як уже згадувалося, в 50-і роки В.М. Бакуль підготував пам"ятку робочому про правила поводження з новими бурами, щоб вони служили довго, ефективно і прибутково. У ті роки нікому і в голову не приходило приховувати свої знання від недосвідчених молодих робітників. Без цього загальне справа не ладилося б. Тепер в умовах жорсткої конкуренції виробників досвід і знання широко не поширюються, вони захищаються патентами, інтелектуальна власність розглядається як товар.
Але в наукових школах при їх розвитку та становленні справа йде як і раніше. Відкрито широкий доступ до оволодіння цінним досвідом - від вчителів до учнів. Педагогічна діяльність, індивідуальна робота зі студентами, лекції, семінари з аспірантами, зустрічі з докторантами, здобувачами наукових ступенів - постійний святий обов"язок, покликання керівників наукової школи. У них, крім власної роботи, неодмінно є кілька учнів.
Тому багато хто тепер уже провідні вчені ІНМ з вдячністю називають імена своїх вчителів. Всі 50 років діяльності ІНМ навчання молоді було невід"ємною частиною роботи В.М. Бакуля і М.В. Новікова, і починалося воно зі студентської лави або з моменту прийому випускників вузів і технікумів на роботу в інститут, на дослідний завод, в СКТБ. Протягом існування інституту навчання було необхідно і ніколи не переривалося. Змінювалися форми навчання, система його побудови.
 
Монокристаллы бесцветных прозрачных высококачественных алмазов, выращенных в институте. Фирма Четхем, США продавала их с сертификатом как представителей истории создания и уникальных достижений искусственных алмазов  (90-е годы ХХ столетия)
Монокристали безбарвних прозорих високоякісних алмазів, вирощених в інституті. Фірма Четхем, США продавала їх з сертифікатом як представників історії створення та унікальних досягнень штучних алмазів (90-ті роки ХХ століття)
 
Очевидно, що кожен академічний науково-дослідний інститут, який існує багато років, формує свій характерний профіль, особливий стиль. Він визначається трьома факторами: напрямком наукової діяльності, матеріально-технічними умовами свого часу і, звичайно, кадровим складом.
Живі люди, їх спільна діяльність як колективу фахівців, вчених-дослідників, різних за віком, досвідом, які прийшли з різною підготовкою з вузів, зі своїм менталітетом формують згодом єдиний творчий колектив, який служить підставою для створення певної наукової школи. Належати до тієї чи іншої наукової школи - це значить органічно засвоїти, що твоя робота, твої обов"язки - це твоя особиста відповідальність в конкретному секторі діяльності, перед всією великою НАУКОЮ.
Щоб повною мірою відобразити досвід інституту, слід підкреслити, що за 50 років його роботою керували тільки дві людини, вчені, вчителі, організатори робіт в області синтезу алмазу. І якщо перший, В.М. Бакуль, створив, якщо можна так висловитися, виробничо-наукову основу, то другий керівник М.В. Новіков здійснював розвиток академічної наукової школи, зберігши і примноживши досвід виробничої реалізації наукових результатів в стислі терміни.
Цей дуже важливий момент для розуміння того, що сталося з появою нового директора в 1977 році. Зберігши всі виробничі, дисциплінарні та соціальні традиції, закладені В.М. Бакулем, він зумів удосконалити стиль і методи роботи колективу. Істотно зросло самостійне творче начало науково-дослідницької спрямованості. Щоб йти далі, потрібно було вирішувати все більш складні завдання, і колективу інституту просто необхідно було поглибити дослідницьку роботу, залучити методичні сучасні досягнення фізико-хімії, термодинаміки, механіки твердого тіла, спертися твердіше на теоретичну базу, розвинути сучасну експериментальну техніку. Результатом цього стали не лише досягнення фундаментального характеру, а й суттєві виробничі результати.
У розвитку індустрії, в досягненнях атомної техніки і космонавтики країна обійшлася без імпорту алмазних матеріалів та інструментів.
 
Алмазные и КНБ-поликристаллы и композиты (АТП и другие).
Алмазні і КНБ-полікрісталли і композити (АТП та інші)
Інститут увійшов в коло світової науки, взяв участь у багатьох міжнародних наукових конференціях, встановив світові наукові зв"язки з провідними науковими центрами країн Європи, Азії, Америки.
Були підготовлені десятки докторів і кандидатів наук. Сформована в інституті і чітко виражена школа Бакуля-Новікова служить джерелом створеного центру технічного і технологічного переваги світового рівня в галузі матеріалознавства алмазних і алмазоподібних надтвердих матеріалів з великою інструментально орієнтованої і конструкційної прикладної віддачею, працює на авторитет України в світі. Досягнуті колективом інституту результати науково-фундаментального значення визначили значний технічний прогрес машинобудування, будівництва, оптики, електроніки, технічної основи медицини, геологорозвідки, каменеобробки, вугле-, нафти-і газовидобутку.
Практичне використання синтетичних алмазів, твердих сплавів, широкої гами створених вченими надтвердих матеріалів визначило прогрес у вирішенні важливих завдань виробництва з середини XX століття в багатьох галузях промисловості, а також соціальний прогрес, як наслідок підвищення можливостей електроніки, інформатики, громадського транспорту.
Досвід школи Бакуля-Новікова використаний не тільки в нашій великій країні до 90-х років XX століття, але і за кордоном, зокрема, в Японії і Китаї. До 50-річчя діяльності інституту важливо відзначити, що хоча наука і технологія для ефективних результатів потребують сьогодні в колективних зусиллях, проте, роль окремих особистостей залишається значною. Інституту, його колективу пощастило в тому, що за п"ять десятиліть його лідерами були тільки двоє людей - В.М. Бакуль (16 років) і М.В. Новіков (наступні роки). Їх наукова школа орієнтована на виховання саме високого світового наукового рівня лідерів наукового пошуку, технологічних розробок, технічного прогресу.
Багаторічний досвід роботи наукової школи інституту, вихованої В.М. Бакулем і М.В. Новіковим, свідчить, що накопичення наукових досягнень, їх успішна технічна і технологічна реалізація в результаті інтенсивної концентрації творчої енергії і скоординованих дій фахівців в процесі пошуку, розробки, технологічної реалізації науково-технічних досягнень не тільки генерує наукову продукцію, ідеї, а й забезпечує кадрове відтворення наступних поколінь дослідників.
 

На головну

ОСНОВНІ НАУКОВІ РЕЗУЛЬТАТИ ІНМ ім. В.М. Бакуля НАН України
Коротка довідка про діяльність Інституту надтвердих матеріалів ім. В. М. Бакуля НАН України
Хроніка найважливіших подій ІНМ ім. В.М. Бакуля і НТАК «АЛКОН»
РОЗДІЛ I. ПЕРЕДІСТОРІЯ НАРОДЖЕННЯ ІНСТИТУТУ
РОЗДІЛ ІІ. ПОЧАТОК АЛМАЗНОГО ШЛЯХУ (60-ті роки)
РОЗДІЛ III. РОЗШИРЕННЯ І ПОГЛИБЛЕННЯ НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (70-ті роки)
РОЗДІЛ IV. ДІЯЛЬНІСТЬ ЛАБОРАТОРІЙ І ВІДДІЛІВ
РОЗДІЛ V. РОЗВИТОК НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ ІНСТИТУТУ ДЛЯ ІНДУСТРІАЛЬНОГО ПРОГРЕСУ (80-ті роки)
РОЗДІЛ VI. НА ЗЛАМІ ЕПОХ (90-ті роки)
РОЗДІЛ VII. ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ РОЗВИТОК
РОЗДІЛ VIII. НАУКОВО-ТЕХНІЧНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО, ІНФОРМАЦІЙНО-РЕКЛАМНА ДІЯЛЬНІСТЬ
РОЗДІЛ ІХ. НАУКОВА ШКОЛА БАКУЛЯ - НОВІКОВА
РОЗДІЛ Х. ГРОМАДСЬКІ ТРАДИЦІЇ ЗА 50 РОКІВ
ФАКТИ І ЦИФРИ ІСТОРІЇ ІНМ

Інститут надтвердих матеріалів ім. В.М. Бакуля НАН України Україна, 04074, Київ, вул.Автозаводська, 2;
Тел.: (+38 044) 468-86-40 Факс: 468-86-25 www.ism.kiev.ua Е-mail: secretar@ism.kiev.ua